این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | رسانهای آمریکایی گزارش داده است که یکی از پیامدهای اقتصادی مهم تنشها و درگیریهای مرتبط با ایران، ایجاد کمبود در ماده شیمیایی حیاتی «اسید سولفوریک» در بازار جهانی است.
روزنامه والاستریت ژورنال نوشته است که در پی درگیریها و تنشهای نظامی در منطقه و ایجاد اختلال در عبور کشتیهای باری از تنگه هرمز، روند انتقال محمولههای نفتی و مواد شیمیایی با مشکل روبهرو شده و همین موضوع باعث کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت اسید سولفوریک شده است.
این روزنامه در گزارش خود تأکید کرده که جنگ در خلیج فارس، در کنار محدودیتهایی که چین برای صادرات برخی محصولات اعمال کرده، موجب افزایش قابل توجه قیمت این ماده شیمیایی و نگرانی درباره کمبود آن در بازار جهانی شده است.
اسید سولفوریک یکی از مواد پایه و بسیار مهم در صنایع مختلف محسوب میشود و در تولید کاغذ، فلزات و حتی تراشههای رایانهای کاربرد گستردهای دارد. «فردا گوردون»، مدیر شرکت تحلیل بازار اعلام کرده بخش قابل توجهی از گوگرد مورد استفاده جهان در پالایشگاهها و مجتمعهای شیمیایی منطقه خلیج فارس تولید میشود.
طبق این گزارش، بسته شدن تنگه هرمز به دنبال درگیریها باعث شده عرضه این ماده در بازارهای جهانی کاهش یابد و قیمت آن افزایش پیدا کند. در عین حال، عامل دیگری که این کمبود را تشدید کرده، محدودیتهای صادراتی است که چین در این حوزه اعمال کرده است.
گوردون گفته است بسیاری از محمولهها در تنگه هرمز متوقف شدهاند. نگرانی درباره بازار کودهای شیمیایی و امنیت غذایی باعث شده چین که بزرگترین تولیدکننده گوگرد در جهان است، صادرات خود را در ماه جاری محدود کند تا از ثبات قیمت کود در داخل کشور اطمینان حاصل شود.
بر اساس دادههای Argus، قیمت گوگرد در اندونزی پس از آغاز درگیریها در اواخر فوریه روند افزایشی پیدا کرده و از آن زمان تاکنون بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.
همچنین مدیران صنعت فلزات اعلام کردهاند که برخی معادن نیکل به دلیل وابستگی قبلی به گوگرد وارداتی از خاورمیانه، ناچار شدهاند تولید خود را کاهش دهند. نیکل مادهای مهم در تولید باتری خودروهای برقی و همچنین فولاد است.
از سوی دیگر، در شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان محسوب میشود، قیمت اسید سولفوریک از زمان آغاز این تنشها دو برابر شده است. این کشور برای فرآیند تولید مس به مقدار زیادی اسید سولفوریک وارد میکند.
به نوشته این رسانه آمریکایی، کمبود اسید سولفوریک در نهایت میتواند به اقتصاد ایالات متحده نیز آسیب بزند؛ زیرا کاهش تولید جهانی مس و افزایش شدید قیمتها، بر صنایع مختلف تأثیر منفی خواهد گذاشت.

