این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | مدیرکل حوزه وزارتی صمت با اعلام خبر دستیابی به رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن، تأکید کرد که تحقق این هدف و خروج این حوزه از جایگاه سنتی خود، مستلزم تسهیل سرمایهگذاری، تکمیل زنجیره ارزش و مشارکت فعال مردمی است.
سید عباس حسینی، مدیرکل حوزه وزارتی صمت، در روز معدن از دستیابی به رشد ۱۳ درصدی در این بخش خبر داد و بر لزوم تغییر نگاه سیاستگذاران و رفع موانع ساختاری برای ارتقای جایگاه معدن در اقتصاد ملی تأکید کرد.
او گفت: ایران از پشتوانه تمدنی عمیقی در حوزه فلزات و معادن برخوردار است، اما این بخش همچنان در ذهن جامعه و فضای اقتصادی به صورت سنتی و محدود به استخراج سنگ و خاک نگریسته میشود.
حسینی ادامه داد: در دنیای امروز، مواد معدنی راهبردی به کانون رقابتهای قدرتهای بزرگ تبدیل شده و توسعه صنایع پیشرفتهای چون انرژیهای پاک، خودروهای برقی و تجهیزات مخابراتی، بدون دسترسی به این مواد ناممکن است.
حسینی گفت: تداوم خامفروشی را یکی از سدهای اصلی توسعه معدن در کشور برشمرد و موانع موجود بر سر راه پیشرفت این حوزه را در محورهایی نظیر ضعف در اکتشافات عمیق، فرسودگی ماشینآلات، پیچیدگی فرآیند صدور مجوزها، ناپایداری مقررات و شکاف میان دانشگاه و صنعت خلاصه کرد.
حسینی تأکید کرد: خامفروشی، با وجود سودهای کوتاهمدت، فرصتهای عظیم اشتغالزایی و ایجاد ارزشافزوده در صنایع پاییندستی را از کشور سلب میکند.
ارزش واقعی در زنجیره ارزش
او با اشاره به تجربیات موفق جهانی در بخش معدن گفت: که در کشورهای پیشرو، بخش عمده ارزش اقتصادی حدود ۸۵ درصد نه در مرحله استخراج خام، بلکه در زنجیره حملونقل، فرآوری و صنایع وابسته ایجاد میشود.
حسینی ادامه داد: ثروت واقعی معدن تنها در صورت تبدیل مواد معدنی به محصولات نهایی و ورود آنها به زنجیره فناوری محقق خواهد شد.
مدیرکل حوزه وزارتی صمت، عامل کلیدی عبور از چالشهای موجود و دستیابی به پتانسیل کامل بخش معدن را مشارکت مردمی دانست و اظهار داشت که دولت به تنهایی قادر به فعالسازی تمامی ظرفیتهای معدنی کشور نیست. از اینرو، ضرورت دارد بخش معدن به بستری امن و جذاب برای حضور نخبگان، شرکتهای خصوصی و سرمایههای مردمی تبدیل شود. حسینی ابراز امیدواری کرد که با فرهنگسازی و ایجاد ثبات در سیاستگذاری، مسیر برای مشارکت فعال بخش خصوصی و حرکت به سوی آیندهای متکی بر تولید و دور از خامفروشی هموار گردد.

