این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با تأکید بر ضرورت فعالسازی ظرفیتهای مغفول بخش معدن گفت: ارتقای جایگاه معدن در توسعه صنعتی کشور از مسیر هوشمندسازی، تکمیل زنجیره ارزش، بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان و اجرای اقتصاد چرخشی دنبال میشود.
وجیهالله جعفری به مناسبت هفته معدن با اشاره به نقش راهبردی این بخش در پیشبرد اهداف توسعهای کشور گفت: پیشرفت تمدن بشری همواره بر پایه بهرهبرداری از منابع معدنی بوده و ایران نیز با برخورداری از ذخایر گسترده و متنوع، ظرفیت آن را دارد که نقشی تعیینکننده در توسعه صنعتی ایفا کند.
او با بیان اینکه تاکنون از همه ظرفیتهای این سرمایه ملی استفاده نشده است، گفت: توجه به اکتشاف برای شناسایی و تعیین قطعی ذخایر معدنی، بهعنوان بخشی از معدنکاری هوشمند، از الزامات تحقق توسعه متوازن و تکمیل زنجیره ارزش است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اقدامات انجامشده در چارچوب برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی، از اجرای برنامه راهبردی معدن بهعنوان نقشه عملیاتی وزارت صمت برای ساماندهی و ارتقای این بخش خبر داد.
جعفری بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان را یکی از محورهای اصلی این برنامه دانست و گفت: افزایش ارزش افزوده و استحصال عناصر حیاتی، راهبردی و کمیاب در مسیر توسعه زنجیره ارزش، با جدیت دنبال میشود تا مزیتهای رقابتی کشور در این حوزه به شکل بهینه فعال شود.
او همچنین مدیریت منابع معدنی را فراتر از استخراج صرف عنوان کرد و با اشاره به راهبرد اقتصاد چرخشی گفت: استفاده از باطله، قراضه و ضایعات در تولید، بهمنظور افزایش بهرهوری و حفظ محیط زیست، در دستور کار قرار گرفته است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در پایان شفافسازی فرایندها و ساماندهی دادههای واحدهای معدنی را اقدامی ضروری برای ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق دانست و گفت: این رویکرد میتواند به تقویت سرمایهگذاری، کاهش ریسک بخش خصوصی و قرار گرفتن معدن در جایگاه واقعی خود بهعنوان موتور محرکه توسعه صنعتی و اقتصادی کشور کمک کند.

