این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | معاون استراتژی و توسعه فناوری فولاد مبارکه گفت: بازسازی واحدهای آسیبدیده در این مجتمع صنعتی تنها به معنای بازگرداندن شرایط به وضعیت قبل نیست، بلکه راهبرد اصلی فولاد مبارکه در دوره پس از بحران، استفاده از فرصت بازسازی برای نوسازی تجهیزات، ارتقای فناوری و افزایش تابآوری صنعتی است.
از بیرونیت، محمدرضا شریفی با اشاره به اینکه حوادث و چالشهای صنعتی میتوانند بستری برای تحول و نوسازی باشند، گفت: تجربه شرکتهای بزرگ فولادی جهان نشان داده بحرانها میتوانند به نقطه آغاز جهشهای فناورانه و توسعه زیرساختهای دانشی تبدیل شوند.
او گفت: حملات به فولاد مبارکه و فرآیند بازسازی، که در نهایت به بازگشت کوره شماره ۸ ناحیه فولادسازی این مجتمع به چرخه تولید منجر شد، فرصت ارزشمندی برای بازنگری در فرآیندها، ارتقای سطح فناوری و بهرهگیری از دانش فنی نوین در صنعت فولاد کشور فراهم کرده است.
معاون استراتژی و توسعه فناوری فولاد مبارکه گفت: در چنین شرایطی، علاوه بر جبران خسارتهای واردشده، با تکیه بر توان تخصصی داخلی، مسیر توسعه فناوریهای پیشرفته، بومیسازی تجهیزات و افزایش تابآوری صنعتی با سرعت بیشتری دنبال میشود.
شریفی گفت: این تجربه میتواند زمینهساز شکلگیری نسل جدیدی از راهکارهای فناورانه در حوزه فولادسازی باشد. توسعه سامانههای هوشمند پایش و نگهداری، ارتقای فناوریهای بهرهوری انرژی و افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات از جمله دستاوردهای این رویکرد خواهد بود که به تقویت مزیت رقابتی و توسعه پایدار صنعت فولاد کمک میکند.
معاونت استراتژی و توسعه فناوری فولاد مبارکه با رویکرد برنامهریزی جامع بازیابی و تداوم کسبوکار و همچنین جهش فناوری، برنامههای متعددی را برای بازسازی و نوسازی تجهیزات آسیبدیده در دستور کار قرار داده است.
شناسایی و ارزیابی فناوریهای مورد استفاده در واحدهای آسیبدیده با هدف معرفی فناوریهای جایگزین به واحدهای مجری طرحهای بازسازی و نوسازی، از جمله اقدامات در حال انجام است. همچنین تهیه پیوست فناوری برای انتقال فناوریهای راهبردی در قراردادهای توسعه، با بهرهگیری از تجارب بنگاههای پیشرو جهان در شرایط بحران، از دیگر برنامههای این معاونت به شمار میرود.

