این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در راستای توسعه معدنکاری هوشمند و حرکت از الگوی سنتی به مدیریت مبتنی بر داده و هوش مصنوعی، میزبان نشستی تخصصی با حضور جمعی از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه فناوری و معدن بود؛ نشستی که در آن بر تدوین نقشه راه جامع هوشمندسازی معادن استان کرمان تأکید شد.
به گزارش روابطعمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، این نشست با هدف بررسی زیرساختهای موجود و تسریع روند گذار به معدنکاری نوین، با محوریت بهرهگیری از فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی در اکوسیستم معدنی استان کرمان برگزار شد.
در این جلسه، محمدعلی ناروئی دبیر کارگروه هوش مصنوعی وزارت علوم، عابد شهریاریسرحدی ناظر مردمی دیوان محاسبات استان کرمان، داوود مسعودی رئیس کمیته هوش مصنوعی فراکسیون تسهیل تجارت و سرمایهگذاری مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران و مسئولان مجتمع مس سرچشمه از جمله مدیر معدن، معاون تعمیرات و خردایش و مدیران حوزه آموزش و توسعه شایستگی حضور داشتند.
شرکتکنندگان در این نشست، ضمن بررسی چالشها و ظرفیتهای موجود، راهکارهای تسریع در هوشمندسازی فرآیندهای معدنی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در پایان نیز بر تشکیل ساختارهای تخصصی برای مدیریت دادهها، ارتقای بهرهوری و تقویت تصمیمگیری مبتنی بر فناوری تأکید شد.
بر اساس جمعبندی این نشست، مقرر شد همکاریهای چندجانبه در قالب ایجاد «کارگروه نوآوری و شتابدهی هوش مصنوعی معدنی»، طراحی برنامههای توسعه شایستگی نیروی انسانی، بومیسازی فناوری، تعریف پروژههای پیشران و تقویت نظارت بر تخصیص منابع دنبال شود.
همچنین تأکید شد این کارگروه با مأموریت نیازسنجی، تدوین پروتکلهای اجرایی و بهرهگیری از فناوریهای نوین، مسیر گذار به مدیریت هوشمند منابع معدنی را در استان کرمان هموار خواهد کرد.

