این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان مواد و ساخت پیشرفته اعلام کرد با تکیه بر توان شرکتهای دانشبنیان و حمایت دستگاههای اجرایی، گره ۲۰ ساله تأمین الکترودهای گرافیتی در صنعت فولاد کشور باز شده و این محصول راهبردی به مرحله بومیسازی رسیده است.
به گزارش نشست خبری ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان مواد و ساخت پیشرفته، وحید ضرغامی با تشریح برنامهها و دستاوردهای این حوزه، از تصویب و ابلاغ «سند ملی مواد و ساخت پیشرفته» بهعنوان مهمترین تحول ساختاری سالهای اخیر یاد کرد و آن را نقشه راه توسعه فناوری در کشور دانست.
او با اشاره به شناسایی ۶۷ قلم کالای راهبردی در کشور گفت: ۱۹ قلم از این اقلام به حوزه مواد و ساخت پیشرفته اختصاص دارد که فرآیند بومیسازی آنها با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکتهای فناور در حال اجراست.
ضرغامی یکی از نمونههای موفق این مسیر را بومیسازی آلیاژهای مورد استفاده در تجهیزات پزشکی گفت: نقش ستاد، تولید مستقیم کالا نیست، بلکه ایجاد زیرساخت، حمایت از توسعه فناوری و رساندن آن به مرحله تولید انبوه است.
او همچنین سازوکار اعتبار مالیاتی را از ابزارهای کلیدی حمایت از شرکتهای دانشبنیان دانست و گفت: بیش از هزار طرح در حوزه مواد و ساخت پیشرفته بررسی شده که حدود ۹۰ درصد آنها تأیید شدهاند.
در بخش مهمی از این نشست، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان گفت: الکترودهای گرافیتی که از نیازهای حیاتی صنعت فولاد و وابسته به واردات بود، اکنون با مشارکت شرکتهای بزرگ صنعتی و دانشبنیان در کشور بومیسازی شده است؛ اقدامی که به گفته او، میتواند وابستگی چند دهساله این صنعت را برطرف کند.
او تأکید کرد: هدف نهایی این برنامهها، صرفاً تولید یک محصول نیست بلکه تکمیل زنجیره ارزش و حرکت از خامفروشی به سمت تولید محصولات فناورانه با ارزش افزوده بالا است؛ مسیری که میتواند اقتصاد کشور را مقاومتر و متنوعتر کند.

