این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | دبیر انجمن سنگآهن ایران با اشاره به توقف کامل صادرات این محصول، از شکلگیری همکاریهای راهبردی میان وزارت صمت و وزارت دفاع برای عبور از بحرانهای زنجیره تولید خبر داد.
سعید عسکرزاده، دبیر انجمن سنگآهن ایران با تأکید بر اینکه در حال حاضر صادرات سنگآهن عملاً به «صفر مطلق» رسیده است، گفت: پیشنهادهایی مانند جایگزینی حملونقل ریلی برای صادرات، با واقعیتهای اقتصادی همخوانی ندارد. ظرفیت پایین هر رام قطار (حدود ۲۸۰۰ تن) در برابر کشتیهای ۵۰ تا ۷۰ هزار تنی، موجب میشود که فرآیند تأمین بار کشتیها چندین هفته به طول انجامد که این امر از نظر اقتصادی توجیهپذیر نیست.
عسکرزاده با اشاره به اولویت کشور در حملونقل کالاهای اساسی، گفت که در شرایط فعلی، عملاً امکان صادرات سنگآهن وجود ندارد. با این حال، او نسبت به بهبود وضعیت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و گفت: رغبت تجار برای حفظ فعالیتهای اقتصادی نشان میدهد که این شرایطِ توقف، بلندمدت نخواهد بود.
تأمین مواد ناریه و جلوگیری از توقف زنجیره تولید
دبیر انجمن سنگآهن در خصوص تأمین مواد ناریه (مواد منفجره معدنی) گفت: با همکاریهای مؤثر شکل گرفته میان وزارت صمت و وزارت دفاع، پیشبینی میشود تا یک ماه آینده روند ورود کالاهای وارداتی تسهیل شود. با بیان اینکه فعلاً ذخایر موجود در انبارها برای مدیریت وضعیت کفایت میکند، جزئیات تأمین این مواد به دلیل ملاحظات امنیتی محرمانه باقی میماند.
تغییر نگاه به مازاد مواد اولیه
عسکرزاده در پایان با اشاره به دغدغههای مربوط به توقف احتمالی تولید در بنگاههای بزرگی نظیر چادرملو، پیشنهاد داد که دیدگاه مدیریتی در این حوزه تغییر کند. او تأکید کرد: نباید مازاد مواد اولیه در کارخانههای بزرگ را صرفاً «کالای مازاد» دانست؛ بلکه باید به آنها به چشم مواد اولیهای نگریست که در یک چرخه درونی به محصول نهایی مورد نیاز کشور تبدیل میشوند. این رویکرد، با بازگشت محصول نهایی به کشور، مانع از بروز آسیب به صنایع بالادستی و پاییندستی خواهد شد.

