این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | عضو هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از برنامهریزی جدی برای ورود کشور به مرحله تولید صنعتی عناصر نادر خاکی خبر داد و تأکید کرد توسعه این عناصر راهبردی میتواند نقش مهمی در کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و تکمیل زنجیره ارزش بخش معدن ایفا کند.
عضو هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به رویکرد ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به توسعه بخش معدن گفت: با توجه به تأکیدات صورتگرفته بر تبدیل معدن به یکی از پیشرانهای اصلی اقتصاد کشور، «سند جامع معدن کشور» بهعنوان نقشه راه تحول این بخش تدوین شده و اجرای محورهای راهبردی آن در دستور کار قرار دارد.
او توسعه عناصر نادر خاکی و سایر عناصر راهبردی را از مهمترین بخشهای این سند عنوان کرد و گفت: در سالهای اخیر و با حمایت وزارت صمت، پروژههای متعددی در حوزه عناصر معدنی خاص به مرحله بهرهبرداری رسیدهاند که از جمله مهمترین آنها میتوان به راهاندازی طرح تیتانیوم کهنوج اشاره کرد.
عضو هیئت عامل ایمیدرو کفت: در حوزه عناصر نادر خاکی نیز اقدامات مؤثری انجام شده و تولید آزمایشی این عناصر با موفقیت به انجام رسیده است. اکنون برنامهریزیها برای عبور از مرحله آزمایشی و دستیابی به تولید صنعتی در حال پیگیری است و امیدواریم در دولت چهاردهم این هدف محقق شود.
او با تأکید بر اهمیت راهبردی بخش معدن در اقتصاد ملی گفت: توسعه زنجیره ارزش مواد معدنی و جلوگیری از خامفروشی، زمینهساز افزایش ارزش افزوده و درآمدهای پایدار برای کشور خواهد بود و میتواند معدن را به یکی از جایگزینهای اصلی درآمدهای نفتی تبدیل کند.
عضو هیئت عامل ایمیدرو در پایان گفت: طی دو سال گذشته برنامههای تحولآفرین متعددی در حوزههای مس، طلا، فولاد و عناصر خاص در کشور اجرایی شده و نتایج این اقدامات بهتدریج در بخش معدن و صنایع معدنی نمایان خواهد شد.

