این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | یکی از چالشهای بنیادین و نگرانکننده در بخش معدن، کمبود مستمر مواد ناریه (مواد منفجره) است که فرآیند استخراج را با اختلال جدی مواجه کرده. محدودیتهای فعلی در تامین این نهاده حیاتی، به ویژه برای معادن کوچک و متوسط، به مانعی بزرگ تبدیل شده که تداوم فعالیت آنها را تهدید میکند. البته در این راستا، رایزنیها و اقداماتی از سوی معاونت معدنی وزارت صمت و تشکلهای تخصصی آغاز شده است و بخشهای مرتبط در اتاق بازرگانی نیز با جدیت پیگیر حل این معضل هستند تا وزارت صمت بتواند به وعدههای خود برای تسهیل تامین مواد مورد نیاز بنگاههای معدنی عمل کند.
نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران در تشریح وضعیت موجود، به تفاوت آشکار میان معادن بزرگ و کوچک اشاره میکند. از نگاه او، شرکتهای بزرگ به دلیل داشتن انبارهای ذخیره از پیش تأمینشده، وضعیت بهمراتب بهتری دارند. همچنین، استفاده برخی از این مجموعهها از مواد ناریه خاص (مانند امولسیون)، عملاً برای معادن کوچک مقدور نیست. در این میان، معادن زیرزمینی نیز با محدودیتهای اختصاصی خود دستبهگریباناند که تداوم این روند میتواند منجر به افت تولید آنها شود. به عنوان نمونه، در صنعت استخراج کرومیت، همین چالشِ «تامین مواد ناریه» اکنون به بزرگترین گلوگاه و عامل کندی پیشرفت عملیات استخراج تبدیل شده است.

