این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر تفاوت بنیادین معدنکاری با صنایع ساختمحور، آینده بخش معدن کشور را در گرو توسعه اکتشافات و سرمایهگذاری هدفمند دانست و گفت: ایران همچنان از ظرفیتهای معدنی کشفنشده قابلتوجهی برخوردار است و اولویت امروز این بخش، بهرهبرداری اصولی از ذخایر موجود و توسعه فعالیتهای اکتشافی است.
سجاد غرقی، عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، با تشریح ماهیت فعالیتهای معدنی گفت: معدنکاری برخلاف صنایع ساختمحور، وابستگی مستقیم به وجود ذخایر اقتصادی دارد و نمیتوان همانند احداث یک کارخانه، در هر نقطهای اقدام به ایجاد معدن کرد. از این رو، وجود ذخیره قابل استخراج، بازار مصرف و توجیه اقتصادی، از مهمترین پیشنیازهای آغاز هر فعالیت معدنی به شمار میرود.
او گفت: فعالیتهای معدنی دارای چرخه عمر مشخصی هستند که از مرحله اکتشاف آغاز شده و پس از استخراج، فرآوری و بهرهبرداری، با اتمام ذخیره به مرحله بستن معدن و بازگرداندن آن به طبیعت میرسد. این فرآیند، آخرین حلقه چرخه عمر معدن محسوب میشود.
غرقی با اشاره به الزامات زیستمحیطی در پایان عمر معادن گفت: هرچند بازگرداندن کامل زمین به وضعیت اولیه امکانپذیر نیست، اما با اجرای اقدامات فنی و محیطزیستی میتوان آثار مخرب فعالیتهای معدنی را به حداقل رساند و محدوده معدن را با کمترین آسیب به چرخه طبیعی بازگرداند.
مدیرعامل گروه معدنی متما، پایداری بازار و تداوم تقاضا را از عوامل مهم در تکمیل چرخه عمر معادن دانست و گفت: در صورتی که شرایط بازار پایدار باشد، امکان مدیریت صحیح فرآیند اکتشاف، استخراج، پایان ذخیره و بستن اصولی معدن فراهم میشود و معدن میتواند چرخه عمر کامل خود را طی کند.
او در ادامه با اشاره به موضوع تغییر کاربری اراضی معدنی پس از پایان بهرهبرداری گفت: در شرایط فعلی، این موضوع هنوز به یک چالش جدی در کشور تبدیل نشده است؛ زیرا بخش قابل توجهی از ظرفیتهای معدنی ایران همچنان در مرحله اکتشاف قرار دارد و ذخایر کشفنشده ارزشمندی در کشور وجود دارد.
غرقی تأکید کرد: اگرچه امکان تغییر کاربری معادن پس از پایان فعالیت و با رعایت ملاحظات اقتصادی و زیستمحیطی وجود دارد و محدودیت قانونی خاصی در این زمینه دیده نمیشود، اما اولویت اصلی کشور در شرایط کنونی باید بر افزایش سرمایهگذاری در اکتشافات معدنی، توسعه بهرهبرداری اصولی و فعالسازی ظرفیتهای معدنی نهفته متمرکز باشد.
به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران، برخورداری ایران از پتانسیل بالای معدنی، فرصتی راهبردی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب میشود که تحقق آن نیازمند سرمایهگذاری هدفمند و نگاه بلندمدت به بخش معدن است.

