این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | با تصویب شورای معادن استان سمنان، هشت معدن غیرفعال که طی سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی از چرخه تولید خارج شده بودند، مجوز بازگشت به فعالیت را دریافت کردند؛ اقدامی که در راستای احیای ظرفیتهای معدنی و تقویت بخش تولید استان انجام شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در نشست شورای معادن استان با اشاره به اهمیت احیای معادن راکد گفت: بازگرداندن معادن غیرفعال به چرخه تولید از اولویتهای اصلی بخش معدن استان است و در این مسیر، موانع و مشکلات بهرهبرداران شناسایی و برای رفع آنها تصمیمگیری شده است.
یادگار احمدی گفت: هشت معدن که به دلیل محدودیتها و مشکلات مالی در سالهای گذشته فعالیت خود را متوقف کرده بودند، با صدور مجوزهای لازم از سوی شورای معادن استان، امکان ازسرگیری فعالیت و بازگشت به عرصه تولید را پیدا کردند.
او همچنین از اختصاص بخشی از درآمدهای حاصل از فعالیتهای معدنی به طرحهای محرومیتزدایی خبر داد و گفت: طبق برنامهریزیهای انجامشده، بخشی از منابع مالی حاصل از بهرهبرداری معادن در مناطق محل استخراج، صرف توسعه زیرساختها و اجرای طرحهای عمرانی و محرومیتزدایی خواهد شد.
مدیرکل صمت استان سمنان ادامه داد: در این نشست، موضوع نحوه واگذاری معادن و بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای معدنی استان نیز بررسی شد و بر اجرای دقیق قوانین و مقررات در تمامی مراحل تأکید شد.
در همین حال، محمدجواد کولیوند استاندار سمنان با تأکید بر ضرورت قانونمداری در حوزه معدن گفت: تمامی فرآیندهای مرتبط با واگذاری و بهرهبرداری از معادن باید بر پایه قانون انجام شود، زیرا رعایت دقیق مقررات میتواند به افزایش اعتماد عمومی و توسعه پایدار این بخش منجر شود.
او با اشاره به نقش جوامع محلی در موفقیت فعالیتهای معدنی گفت: مردم باید از منافع اقتصادی معادن بهرهمند شوند و ابعاد قانونی و اقتصادی این فعالیتها بهدرستی برای افکار عمومی تبیین شود.
استاندار سمنان همچنین بر توجه به نیازهای عمرانی شهرستانها در فرآیند واگذاری معادن تأکید کرد و گفت: مزایدههای معدنی باید با در نظر گرفتن اولویتها و طرحهای توسعهای شهرستانها برگزار شود تا منافع حاصل از این ظرفیتها به شکل عادلانه و متوازن در سراسر استان توزیع شود.

