این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | ایران با هدف تغییر نقش خود از یک صادرکننده مواد خام به تامینکننده محصولات نهایی، در حال گسترش همکاریهای تکنولوژیک با شرکای بینالمللی است تا زنجیره ارزش فلزات اساسی را تکمیل کند. در بخش مس، شرکتهای چینی در حال انتقال فناوریهای نوین «لیچینگ» و بهینهسازی مصرف انرژی در واحدهای ذوب و پالایش مجتمعهای سونگون و میدوک هستند. هدف غایی این همکاریها، کاهش خامفروشی و تبدیل ایران به صادرکننده نهایی محصولات مسی در بازارهای جهانی است.
این رویکرد تحولآفرین به توافقات با روسیه نیز تسری یافته است؛ به طوری که بر اساس مفاد «توافقنامه مشارکت راهبردی جامع» میان ایران و روسیه، دو کشور متعهد به همکاری گسترده در حوزههای استخراج و فرآوری طلا و فلزات گرانبها شدهاند. این توافق که شامل ایجاد مناطق صنعتی مشترک و تبادل دانش فنی در زمینه متالورژی فلزات نجیب و صنایع جواهرسازی است، ظرفیتهای تصفیه و فرآوری طلا را در هر دو کشور به شکل قابلتوجهی ارتقا خواهد داد.
در سطح منطقهای نیز، گروه صنعتی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۵ با اعلام آمادگی برای جهش صادرات فولاد، حضور خود را در پروژههای معدنی تاجیکستان پررنگ کرده است. ایران در این چارچوب قصد دارد به عنوان یک شریک تکنولوژیک کلیدی در نوسازی زیرساختهای متالورژی و پروژههای انتقال آب و آهن تاجیکستان مشارکت فعال داشته باشد که این امر نویدبخش تقویت جایگاه صنعتی کشور در منطقه است.

