این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | شهرستان بناب با تولید ۲۰ درصد از محصولات فولادی کشور، به عنوان یکی از قطبهای استراتژیک صنعت ایران شناخته میشود؛ با این حال فعالان این حوزه هشدار میدهند که تداوم چالشهایی نظیر ناترازی برق، تعرفههای سنگین صادراتی و مهاجرت نیروی متخصص، این جایگاه صنعتی را در معرض تهدید جدی قرار داده و نیازمند مداخله فوری دولت است.
هفتمین نشست «دوشنبههای کار و تولید» که با حضور مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان استانی در مجتمع فولاد ظفر بناب برگزار شد، به تریبونی برای انعکاس دغدغههای کلیدی این صنعت تبدیل شد. در حالی که بناب با میزبانی از واحدهای بزرگ فولادی، نقشی حیاتی در اشتغالزایی و تأمین نیاز داخلی و خارجی ایفا میکند، چالشهای زیرساختی، بقای این صنایع را با دشواری روبهرو کرده است.
شهریار فتحی، مدیرعامل مجتمع فولادی ظفر بناب، در این نشست ضمن تشریح دستاوردهای این مجموعه از جمله کسب رتبه سوم کشور در صادرات با ۱۲۰ میلیون دلار و صادرات به ۱۷ کشور اروپایی به موانع پیشرو اشاره کرد. او با تأکید بر اینکه این مجتمع حتی در دوران اوج فشارهای اقتصادی نیروی کار خود را تعدیل نکرده است، نسبت به «کمبود و نوسانات قیمت برق» که خسارات سنگینی به خطوط ذوب و نورد وارد میکند، بهشدت گلایه کرد. همچنین اعمال تعرفههای سنگین صادراتی بر میلگرد، به عنوان عاملی تضعیفکننده در رقابتهای بینالمللی و مشوقی برای مهاجرت نخبگان فنی این صنعت توصیف شد.
بر اساس آمارهای ارائه شده، هماکنون ۱۴۶ واحد تولیدی در بناب فعال هستند که ۶ واحد آن بهطور اختصاصی در حوزه فولاد فعالیت میکنند و بیش از ۶ هزار کارگر در این بخش مشغول به کارند. حبیب خانبابایی، رئیس اداره صمت بناب، با اشاره به اینکه این شهرستان رتبه اول صنعت کشور را به لحاظ وسعت جغرافیایی در اختیار دارد، کمبود سرمایه در گردش را اصلیترین نیاز تولیدکنندگان برای تداوم حیات صنعتی دانست.
بهزاد غفاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، با تأکید بر سیاست این اداره کل برای حضور میدانی و حل مشکلات در محل واحدهای تولیدی، از آغاز به کار «شورای سازش» برای حلوفصل اختلافات کارگری و کارفرمایی خبر داد.
همچنین فرماندار بناب، محمدحسین قلعهای، با تأکید بر لزوم جهش در حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی، هشدار داد که دلسرد کردن تولیدکنندگان نه تنها عایدی برای کشور ندارد، بلکه امنیت اشتغال پایدار در منطقه را متزلزل میکند.
این نشست در حالی پایان یافت که تأکید شد مطالبات این صنعت باید از طریق مدیران استانی به سطح ملی و وزرای مربوطه منتقل شود تا ضمن تأمین پایدار انرژی برای واحدهای فولادی، سیاستهای صادراتی بازنگری شده و از خروج سرمایههای انسانی و مالی از این قطب صنعتی جلوگیری به عمل آید.

