این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | دبیر انجمن سنگ آهن ایران مشکلات کنونی این صنعت را بررسی و بر ضرورت ارائه راهکارهای نوین برای تقویت صادرات و ارتقاء وضعیت موجود تأکید کرد.
او با اشاره به موانع ساختاری، نوسانات بازار بینالمللی و ضرورت سرمایهگذاریهای تازه، بر اقداماتی جهت دستیابی به اهداف صادراتی و بهبود کیفیت محصولات تاکید کرد.
سعید عسکرزاده اشاره کرد که عمده خسارات واردشده در زنجیره صنعت آهن و فولاد، به خصوص در بخشهای میانی مانند مدولهای احیاء، ذوب، نورد و خطوط فولاد مبارکه، ناشی از سومین جنگ تحمیلی بوده است.
او گفت: با وجود تمام آسیبها، فعالیت صنایع پاییندست مثل تولید لوله و پروفیل، ورقسازی، خودروسازی و لوازم خانگی همچنان پابرجاست و در بخشهای بالادست همچون گندلهسازی و کنسانترهسازی نیز فعالیت ادامه دارد.
عسکرزاده اشاره کرد پیش از بروز جنگ در کشور شاهد مازاد ۱۰ میلیون تنی کنسانتره و به همین نسبت گندله بودهایم. همچنین ظرفیت مازاد کشور در شرایط کنونی نزدیک به ۱۶ میلیون تن است که این پتانسیل در واحدهای آسیبدیدهای مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان قابل بهرهبرداری است، هرچند کمبودهایی هم در زمینه اسلب و ورق دیده میشود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن ادامه داد: این عدم توازن در ظرفیتها باید با سیاستی مناسب برطرف شود و یک راه مهم صادرات گندله با رویکرد تولید فرامرزی است. توضیح داد که این امر بهخصوص از طریق قراردادهای تهاتری و واردات کالاهای متنوع به کشور قابل تحقق است.
او تاکید کرد: صادرات محصولات زنجیره بالادست با موانع و پیچیدگیهایی همراه است؛ بهویژه در شرایط فعلی ظرفیت محدود اسکلهها در بنادر، که فعلاً پاسخگوی حمل سالانه ۳۵ تا ۳۶ میلیون تن کالاهای فلهای نیست و باید راهکاری در نظر گرفت. همچنین لازم است صادرات حدود ۱۰ میلیون تن کنسانتره و همین مقدار گندله که مازاد تولید بوده، انجام و عواید ارزی آن صرف واردات کالاهای اساسی شود.
به گفته او، روند صادرات بهگونهای باید مدیریت گردد که واردات کالاهای ضروری ایران در قبال این صادرات صورت پذیرد و صادرکنندگان بتوانند بدون دغدغه انتقال پول و هزینههای جانبی، فعالیت خود را ادامه دهند.
عسکرزاده ادامه داد: باید راهکار مناسبی برای مجموع ظرفیت ۱۶ میلیون تنی تولید با نگاه فرامرزی و ظرفیت کامل واحدهای فولاد مبارکه و خوزستان در نظر گرفت.
به گفته او هرچند همواره زمینه صادرات محصولات بالادستی فراهم بوده، اما موانعی سر راه وجود داشته است. اکنون با توجه به شرایط خاص کشور و حجم بالای محصولات مازاد، دولت نیز مجبور به همکاری بیشتری شده است. البته توان زیرساختهای فعلی مانند بنادر و ناوگان کشتیرانی باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
عسکرزاده اشاره کرد که ظرفیت بارگیری بنادر جنوبی کشور با امکانات فعلی، بیشتر از ۲۴ تا ۲۵ میلیون تن نیست، بنابراین ضروری است بنادر شمالی و مسیرهای زمینی بیشتر مورد استفاده قرار گیرند و حتی ایجاد هابهای جدید در کشورهای دوست در اولویت قرار گیرد.

