این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | نایبرئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با تأکید بر اینکه مانع اصلی توسعه معدنکاری هوشمند کمبود فناوری یا نیروی انسانی نیست، گفت: نبود بستر برای انباشت سود پایدار، مهمترین عامل کندی حرکت معادن به سمت هوشمندسازی است.
سجاد غرقی در گفتوگو با تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به ظرفیت بالای منابع انسانی و فناوریهای بومی در کشور گفت: زیرساختهای فنی و تخصصی تا حد زیادی فراهم است، اما آنچه معدنداران را از سرمایهگذاری در فناوریهای نو بازمیدارد، نبود اطمینان از سودآوری مستمر و قابل پیشبینی در این بخش است.
او گفت: اگر پایداری سود در بخش معدن ایجاد شود، بنگاهها بهطور طبیعی به سمت افزایش بهرهوری و سرمایهگذاری در هوشمندسازی حرکت خواهند کرد.
غرقی با بیان اینکه ۸۵ درصد اشتغال بخش معدن و بیش از ۹۰ درصد تعداد معادن کشور در اختیار معادن کوچکمقیاس است، گفت: چالش اصلی این معادن، ناپایداری سودآوری است. به گفته او، زمانی که عواملی مانند عوارض صادراتی، حقوق دولتی و دیگر محدودیتهای محیطی اجازه انباشت سرمایه را از بنگاهها میگیرد، انتظار برای ورود جدی آنها به حوزه هوشمندسازی واقعبینانه نیست.
نایبرئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به نمونههای موفق در حوزه مدیریت ناوگان و سوخت ادامه داد: در کشور پلتفرمها و مجموعههایی فعال هستند که نشان دادهاند هوشمندسازی در صورت طراحی صحیح، میتواند اثرگذاری قابل توجهی در کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری داشته باشد.
او همچنین سیاستهای قیمتگذاری دستوری را از دیگر موانع جدی سرمایهگذاری در معدن دانست و تأکید کرد: بنگاه اقتصادی باید بتواند محصول خود را بهصورت رقابتی بفروشد. نمیتوان از یک سو قیمتگذاری دستوری را بر بخش معدن تحمیل کرد و از سوی دیگر همان موضوع را با عنوان مبارزه با خامفروشی توجه کرد. معدنکار برای سرمایهگذاری و دستیابی به سود پایدار، نیازمند امکان فروش رقابتی و صادرات است.
غرقی در پایان با اشاره به آسیبهایی که به واحدهای میانی در زنجیره آهن و فولاد وارد شده است، گفت: در شرایط فعلی، مفهوم خامفروشی بهتنهایی پاسخگوی واقعیتهای بازار نیست و باید به سمت فروش رقابتی، صادرات بالادست و تأمین نیاز صنایع میانی حرکت کرد. به گفته او، بهرهوری ناشی از معادن هوشمند نهتنها مزیت رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی را افزایش میدهد، بلکه امنیت معادن را نیز در برابر حوادث تقویت میکند؛ بنابراین لازم است دولت و بخش خصوصی با تعامل بیشتر، مسیر تحقق این هدف را هموار کنند.

