این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | اجرای سامانه پایش برخط برداشت و توزین معادن در قزوین با امضای یک تفاهمنامه همکاری وارد مرحله اجرا میشود؛ طرحی که با تکیه بر فناوریهای نوین و هوش مصنوعی، به دنبال افزایش شفافیت، تقویت نظارت و ارتقای بهرهوری در فعالیتهای معدنی استان است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قزوین از آغاز برنامهای برای بهرهگیری از فناوریهای نوین در بخش معدن خبر داد و گفت: با امضای تفاهمنامهای در حوزه نظارت هوشمند، زمینه راهاندازی سامانه پایش برخط میزان برداشت و توزین معادن در استان فراهم شده است.
کامران لشگری گفت: این سامانه با هدف ارتقای شفافیت، پایش دقیق فعالیتهای معدنی و مدیریت بهتر منابع معدنی طراحی شده و میتواند نقش مؤثری در جلوگیری از تخلفات احتمالی و ثبت دقیق میزان برداشت معادن ایفا کند.
او با اشاره به رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه فناوریهای نوین گفت: بهرهگیری از ظرفیتهای هوش مصنوعی در صنعت و معدن از سیاستهای مهم این وزارتخانه به شمار میرود و میتواند با کاهش خطاهای انسانی، افزایش بهرهوری و تقویت نظام نظارتی همراه باشد.
مدیرکل صمت قزوین همچنین با اشاره به ظرفیتهای موجود در مجموعههای تخصصی این حوزه گفت: سازمانهای توسعهای از جمله ایدرو، ایمیدرو و مرکز گسترش فناوری اطلاعات «مگفا» دارای توانمندیهای قابل توجهی در حوزه فناوریهای نوین هستند و میتوانند نقش مهمی در پیشبرد تحول دیجیتال در صنعت و معدن ایفا کنند.
لشگری گفت: توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و معادن استان با جدیت دنبال میشود و در این مسیر از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و نهادهای تخصصی کشور نیز استفاده خواهد شد تا صنایع استان بتوانند با حرکت به سمت فناوریهای نوین، رقابتپذیری و کارایی خود را افزایش دهند.
او گفت: هوشمندسازی زیرساختها و استفاده از ابزارهای فناورانه از برنامههای راهبردی استان برای تحقق معدنکاری و صنعتگری هوشمند به شمار میرود و اجرای سامانههای نظارتی هوشمند میتواند گام مهمی در این مسیر باشد.

