این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو، رامین بهمنی، مدیر تأمین و توسعه زیرساخت معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، با اشاره به سهم بالای هزینههای حملونقل در زنجیره معدن گفت: در حال حاضر 30 تا 40 درصد بهای تمامشده محصولات معدنی مربوط به هزینههای لجستیک است و این رقم در برخی معادن دورافتاده حتی به 50 درصد نیز میرسد؛ موضوعی که نشاندهنده فاصله قابل توجه با استانداردهای جهانی است.
وی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه معدن، سهم حملونقل ریلی بیش از 50 درصد است، در حالی که در ایران بیش از 70 درصد جابهجایی مواد معدنی از طریق جاده انجام میشود. این وابستگی بالا به حمل جادهای، علاوه بر افزایش هزینهها، موجب مصرف بیشتر سوخت و تشدید انتشار آلایندههای زیستمحیطی میشود.
بهمنی با تأکید بر اهمیت بُعد زیستمحیطی این مسئله گفت: بر اساس برآوردها، هر تن-کیلومتر حمل جادهای چندین برابر حمل ریلی انرژی مصرف میکند. از این رو، اگر تنها 30 درصد از حمل جادهای به ریل منتقل شود، میتوان شاهد کاهش چشمگیر در مصرف سوخت و میزان آلایندهها بود.
مدیر تأمین و توسعه زیرساخت ایمیدرو همچنین به نقش فناوریهای نوین در توسعه حملونقل سبز اشاره کرد و گفت: در جهان، استفاده از کامیونهای برقی و هیبریدی، سیستمهای هوشمند مسیریابی و قطارهای باری پربازده بهسرعت در حال گسترش است و این رویکردها میتواند به شکل مؤثری مصرف انرژی و آلودگی را کاهش دهد.
او با اشاره به الزامات صادراتی گفت: در صورت پیادهسازی لجستیک سبز در زنجیره معدن، صنایع معدنی کشور در آینده با محدودیتهای جدی صادراتی مواجه نخواهند شد و از پرداخت جریمه مالیات کربن نیز در امان میمانند.
بهمنی توسعه زیرساختهای ریلی و ایجاد هابهای لجستیکی را از مهمترین اولویتها دانست و تأکید کرد: سرمایهگذاری هدفمند در لجستیک پایدار میتواند ضمن کاهش هزینههای کل زنجیره معدن، مزیت رقابتی قابل توجهی برای این بخش ایجاد کند.
او در پایان گفت: ایمیدرو برنامهریزی گستردهای برای توسعه زیرساختهای حملونقل سبز آغاز کرده و تلاش دارد با مشارکت بخش خصوصی، سهم حملونقل پاک را در زنجیره معدن کشور بهطور چشمگیری افزایش دهد.

