این مقاله را به اشتراک بگذارید
تریبون معدن | عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اختلالهای محدود در تأمین برخی نهادههای معدنی و کند شدن روند صادرات در هفتههای اخیر گفت بخش معدن به دلیل نیاز نداشتن به بازسازی گسترده، از تابآوری بالایی برخوردار است و با بازگشت ثبات به بازار و تجارت خارجی، سریع به مسیر رشد برمیگردد.
سجاد غرقی گفت: در حوزه معادن و صنایع معدنی موضوعی تحت عنوان بازسازی مطرح نبوده و از این جهت شرایط این بخش با صنعت فولاد متفاوت است. او گفت: در دوران جنگ تا حدی اختلالاتی ایجاد شد، اما اگر نهادهها بهموقع تأمین شوند مشابه آنچه درباره سوخت رخ داد مشکل جدی در استمرار فعالیتها ایجاد نخواهد شد.
به گفته غرقی، یکی از چالشهای اصلی این روزها به تأمین ناریه مربوط میشود؛ کالایی که نقش تعیینکنندهای در عملیات استخراج دارد. او گفت: در تأمین ناریه محدودیتهایی به وجود آمده و این اقلام اکنون با حجم کمتر و سختگیری بیشتری در دسترس قرار میگیرند، اما با بازگشت ثبات به بازار، فعالیت واحدهای معدنی به روال معمول بازخواهد گشت.
عضو اتاق تهران در ادامه درباره تجارت خارجی بخش معدن نیز گفت: صادرات محصولات معدنی طی هفتههای اخیر کند شده است. هرچند بخشی از ظرفیتهای صادراتی در مرزهای شرقی کشور فعال شده، اما مسیر اصلی تجارت صنایع معدنی عمدتاً از طریق مسیرهای دریایی است که در حال حاضر با کاهش مواجه شده است.
او تأکید کرد: صادرات متوقف نشده، اما بازگشت کامل شرایط به وضعیت عادی را منوط به ایجاد ثبات بیشتر در بازار دانست و افزود: در صورت تسهیل تجارت خارجی، بخش معدن از حوزههایی است که میتواند در کوتاهترین زمان به شرایط قبل بازگردد و حتی دوباره وارد مسیر رشد شود.

